Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

MEN dopuściło do użytku szkolnego ostatnią część podręcznika "Europa. Nasza historia"

Ministerstwo Edukacji Narodowej dopuściło do użytku szkolnego ostatnią, czwartą część wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika do historii "Europa. Nasza historia" przeznaczoną dla klas ósmych szkoły podstawowej.
  • Źródło: PAP
MEN dopuściło do użytku szkolnego ostatnią część podręcznika "Europa. Nasza historia"
MEN dopuściło do użytku szkolnego ostatnią część podręcznika "Europa. Nasza historia"

"To finał ciężkiej pracy wielu osób i naszych kilkuletnich starań" - powiedział PAP prof. Robert Traba, były współprzewodniczący polsko-niemieckiej komisji, która koordynowała projekt.

Czwarta część podręcznika "Europa. Nasza historia" umieszczona została w wykazie dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników, który prowadzi minister edukacji, pod numerem ewidencyjnym 1120/8,9/2024. W rozmowie z PAP informację tę potwierdził Andrzej Dusiewicz z Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, których nakładem ta publikacja się ukazała.

Podręcznik powstał w ramach polsko-niemieckiego projektu "Europa. Nasza historia - Europa. Unsere Geschichte". Wcześniej - w latach 2016-2020 - polski resort edukacji dopuścił do użytku pierwsze trzy części podręcznika: dla klas piątej, szóstej i siódmej.

Opracowana w 2020 r. ostatnia część została jednak negatywnie oceniona przez jednego z trzech recenzentów, co było równoznaczne z niedopuszczeniem jej do użytku szkolnego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne nie odwołały się od tej decyzji. Ponowny wniosek trafił do MEN na początku 2024 r. Tym razem wszystkie trzy recenzentki wydały ocenę pozytywną, choć początkowo dwie z tych ocen - językowa i merytoryczno-dydaktyczna - były warunkowe.

Dopiero dopuszczenie do użytku wszystkich części podręcznika daje szansę, że zaczną z niego korzystać uczniowie i nauczyciele. Dotąd mieli do dyspozycji kilka innych kompletów (dla klas od piątej do ósmej), które już wcześniej MEN do użytku dopuścił.

Z inicjatywą stworzenia wspólnego cyklu podręczników wystąpili w 2008 r. Radosław Sikorski i Frank-Walter Steinmeier, w tamtym czasie szefowie dyplomacji Polski oraz Niemiec. Była to druga taka inicjatywa w Europie. Pierwszy wspólny podręcznik historii dla uczniów klas maturalnych w języku francuskim i niemieckim ukazał się w 2006 r. jednocześnie we Francji i w Niemczech.

Koordynację przygotowań powierzono działającej od 1972 r. polsko-niemieckiej komisji podręcznikowej. Ze strony polskiej przewodniczył jej do 2020 r. prof. Robert Traba, a obecnie jest to prof. Violetta Julkowska, a ze strony niemieckiej - prof. Michael G. Müller.

Autorami czwartej części podręcznika są: Asmut Brückman, Krzysztof Gutowski, Friedrich Huneke, Aleksandra Kmak-Pamirska, Herbert Kohl, Jelko Peters, Birgit Scholz, Helge Schröder, Grażyna Szelągowska i Piotr Szlanta. Większość z nich była lub wciąż jest dydaktykami i ma w swoim dorobku już inne podręczniki oraz wiele innych cenionych publikacji. Np. prof. Grażyna Szelągowska jest autorką monografii poświęconych historii krajów skandynawskich, a prof. Piotr Szlanta napisał biografię cesarza Wilhelma II.

Celem podręcznika "Europa. Nasza historia" jest pokazanie różnych punktów widzenia na historię i różnych dydaktycznych ujęć przeszłości. Każda lekcja - rozdział rozpoczyna się tekstem wprowadzającym z pytaniami, które mają ukierunkować uwagę ucznia na najważniejsze zagadnienia danego tematu. W narrację autorską zostały wplecione liczne teksty źródłowe oraz teksty popularnonaukowe, które pozwalają uczniowi na kształcenie różnych umiejętności (np. wyciągania wniosków, wyrażania własnych opinii). Szczególną rolę odgrywają te części lekcji, w których pokazane są różne spojrzenia historyków z różnych krajów na dany temat.

Zgodnie z założeniami polskie i niemieckie wydanie podręcznika różni się jedynie wersją językową, natomiast treść, struktura i szata graficzna pozostają identyczne. Uzupełnieniem każdej wersji językowej jest dodatkowy materiał dydaktyczny w postaci zagadnień narodowych, odrębnych dla każdej ze stron.

Pierwszy tom podręcznika "Europa. Nasza historia", obejmujący okres od prehistorii do końca średniowiecza, został zaprezentowany w czerwcu 2016 roku podczas uroczystości w jednej z berlińskich szkół przez ministrów spraw zagranicznych Polski i Niemiec: Witolda Waszczykowskiego i Franka-Waltera Steinmeiera.

Aby przygotowana przez autora lub autorów i wydawnictwo książka stała się polskim podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji Narodowej. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEN, które wyznacza trzech recenzentów: dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego wydającego opinię językową. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Pozytywnie zakończona procedura kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.

Zgodnie z polskim prawem o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom wiedzy, decyduje nauczyciel


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklamawłączenie społeczne
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama
Reklama