Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 09:21
Reklama
Reklama

Kielce w środku stawki

Kielce, ex aequo z Białymstokiem, zajmują szóste miejsce w grupie miast poniżej 300 tys. mieszkańców. Tym razem największym atutem miasta okazała się strefa płatnego parkowania, działająca tylko od poniedziałku do piątku i z niską średnią opłat za godzinę postoju. Mocną stroną są też niskie ceny paliw, a także stosunkowo niska liczba odnotowanych kolizji. Bolączką kierowców są za to niskie prędkości jazdy, jak również słabo rozwinięta infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych.
Kliknij aby odtworzyć

Został opublikowany Ranking miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowany przez Oponeo.pl i Yanosik. To dziewiąta edycja niezależnego zestawienia, w którym analizowane są dane dotyczące dziewiętnastu największych polskich miast. 

Miasta konkurowały w dwóch grupach – powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Pozwoliło to na obiektywną i sprawiedliwą ocenę tego, które miasto najlepiej wypada na tle pozostałych i zasługuje na miano przyjaznego kierowcom. W tym roku po raz pierwszy zwycięża Bydgoszcz, a Sosnowiec stanął na najwyższym stopniu podium już po raz trzeci z rzędu. Stawki zamykają Poznań oraz Rzeszów. 

Kierowcy nie mają się czego wstydzić. Zdaniem właścicieli czterech kółek, w Kielcach jest spora strefa parkingowa, co ważne za parkowanie trzeba zapłacić tylko od poniedziałku do piątku. Mocną stroną są też niskie ceny paliw, a także stosunkowo niska liczba odnotowanych kolizji (1584).  Niestety kierowcy jeżdżąc po Kielcach skarżą się na zbyt powolna jazdę 26 km/h po centrum Kielc i 37 km/h poza nim, jak również słabo rozwinięta infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych..

W grupie dziewięciu największych polskich miast, powyżej 300 tys. mieszkańców, zaskakuje niska, przedostatnia pozycja Gdańska. W ostatnich latach miasto nie tylko nie schodziło z podium Rankingu miast przyjaznych kierowcom, ale miało na koncie kilka wygranych – również w roku ubiegłym. Na szczycie tabeli tym razem znalazła się Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa. 
Miasta, które uplasowały się poza podium to kolejno: Szczecin na czwartej pozycji, Łódź i Wrocław na piątej oraz wspominany Gdańsk – na szóstej. Ostatnia lokata należy do Poznania.
 

Zadecydowały niezależne dane
 

O pozycji w Rankingu miast przyjaznych kierowcom zadecydowały punkty przyznane w siedmiu kategoriach, na podstawie obiektywnych, liczbowych danych. Informacje przede wszystkim dostarcza system Yanosik, a więc ich źródłem są sami kierowcy.
 

- Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, że wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy system Yanosik.
 

Rankingowe kategorie dotyczą średnich prędkości jazdy, liczby kolizji oraz zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównuje się liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku nie oceniano dostępności usługi carsharingu, gdyż ta nie przyjęła się tak dobrze na polskim rynku, jak kiedyś przewidywano.
 

- Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania – mówi Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.
 

O udziale miast w Rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta, a podział na dwie grupy pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Co istotne, samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama
Reklama