Został opublikowany Ranking miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowany przez Oponeo.pl i Yanosik. To dziewiąta edycja niezależnego zestawienia, w którym analizowane są dane dotyczące dziewiętnastu największych polskich miast.
Miasta konkurowały w dwóch grupach – powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Pozwoliło to na obiektywną i sprawiedliwą ocenę tego, które miasto najlepiej wypada na tle pozostałych i zasługuje na miano przyjaznego kierowcom. W tym roku po raz pierwszy zwycięża Bydgoszcz, a Sosnowiec stanął na najwyższym stopniu podium już po raz trzeci z rzędu. Stawki zamykają Poznań oraz Rzeszów.
Kierowcy nie mają się czego wstydzić. Zdaniem właścicieli czterech kółek, w Kielcach jest spora strefa parkingowa, co ważne za parkowanie trzeba zapłacić tylko od poniedziałku do piątku. Mocną stroną są też niskie ceny paliw, a także stosunkowo niska liczba odnotowanych kolizji (1584). Niestety kierowcy jeżdżąc po Kielcach skarżą się na zbyt powolna jazdę 26 km/h po centrum Kielc i 37 km/h poza nim, jak również słabo rozwinięta infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych..
W grupie dziewięciu największych polskich miast, powyżej 300 tys. mieszkańców, zaskakuje niska, przedostatnia pozycja Gdańska. W ostatnich latach miasto nie tylko nie schodziło z podium Rankingu miast przyjaznych kierowcom, ale miało na koncie kilka wygranych – również w roku ubiegłym. Na szczycie tabeli tym razem znalazła się Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa.
Miasta, które uplasowały się poza podium to kolejno: Szczecin na czwartej pozycji, Łódź i Wrocław na piątej oraz wspominany Gdańsk – na szóstej. Ostatnia lokata należy do Poznania.
Zadecydowały niezależne dane
O pozycji w Rankingu miast przyjaznych kierowcom zadecydowały punkty przyznane w siedmiu kategoriach, na podstawie obiektywnych, liczbowych danych. Informacje przede wszystkim dostarcza system Yanosik, a więc ich źródłem są sami kierowcy.
- Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, że wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy system Yanosik.
Rankingowe kategorie dotyczą średnich prędkości jazdy, liczby kolizji oraz zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównuje się liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku nie oceniano dostępności usługi carsharingu, gdyż ta nie przyjęła się tak dobrze na polskim rynku, jak kiedyś przewidywano.
- Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania – mówi Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.
O udziale miast w Rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta, a podział na dwie grupy pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Co istotne, samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.











Napisz komentarz
Komentarze