Równocześnie z robotami ziemnymi, pracami przy nasypach i wykopach, wykonywane są pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej pod kolejne warstwy nawierzchni – wiążącą i ścieralną. Widoczny jest nie tylko ślad przyszłej obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, ale także dwóch rond – na początku i na końcu odcinka.
Estakady i mosty
Gotowe są konstrukcje nośne pięciu obiektów mostowych, czyli podziemnego przejścia dla pieszych na początkowym odcinku inwestycji, trzech mostów nad ciekiem w Łabędziowie
(w ciągu trasy głównej i dwóch dróg dojazdowych) oraz wiaduktu nad drogą powiatową.
W ramach inwestycji budowane są dwie estakady, w tym jedna prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. Zakończyły się roboty
przy fundamentach oraz podporach tych obiektów, trwają natomiast prace przy wykonywaniu ustroju nośnego metodą nawisową. Polega ona na montażu deskowania i betonowaniu kolejno, jeden po drugim, segmentów konstrukcji nośnej niejako “w powietrzu”, bez podparcia rusztowaniami ustawionymi na gruncie. Proces ten powtarza się segment po segmencie z użyciem specjalnych przesuwnych urządzeń. Montaż segmentów wykonywany jest równocześnie z dwóch stron czyli od sąsiadujących ze sobą podpór w kierunku środka przęsła, aż do
połączenia tych elementów. Na dwujezdniowych estakadach trzeba wykonać łącznie 232 segmenty nawisowe. Zawansowanie tego etapu to ok. 30 proc, a jego zakończenie planowane jest w I kwartale 2026 r.
W ramach inwestycji
Obwodnica jest realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości 4,4 km biegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem
przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej
DK73 wybudowane będą ronda.
Zgodnie z decyzją środowiskową w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich. Oprócz wspomnianej wcześniej estakady nad Czarną Nidą powstaje druga,
licząca ok. 330 m nad rzeką Morawka. Wybudowany zostanie także most nad ciekiem Łabędziów, a wszystkie te obiekty pełnią również funkcję przejścia dla zwierząt. Ponadto w Łabędziowie budowany jest wiadukt nad drogą powiatową, a na początkowym fragmencie odcinka
podziemne przejście dla pieszych.
Bezpieczniej i bez korków
Pierwszy, ponad czterokilometrowy odcinek obwodnicy w ciągu DK73 dostępny jest od 2022 r. Docelowo, po zrealizowaniu w przyszłym roku II etapu inwestycji, obwodnica Morawicy
i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.



















Napisz komentarz
Komentarze