Na podstawie najnowszego raportu „Bezpieczeństwo Pożarowe EV”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) we współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP), można stwierdzić:
- W I półroczu 2025 r. odnotowano łącznie 4 712 pożarów pojazdów, z czego jedynie 23 przypadki dotyczyły samochodów elektrycznych (BEV) — co stanowi mniej niż 0,5 % wszystkich zdarzeń
- Wskaźnik pożarów przypadający na 1 000 zarejestrowanych pojazdów wyniósł:
- dla aut elektrycznych (BEV): 0,23,
- dla samochodów spalinowych: także 0,23
Dane roczne: 2024
- W całym 2024 r. odnotowano 30 pożarów samochodów całkowicie elektrycznych, co stanowiło 0,31 % wszystkich pożarów pojazdów
- Wskaźnik pożarów na 1 000 pojazdów wyniósł 0,372 dla BEV i 0,424 dla aut spalinowych, co oznacza, że spalinowe auta były o ok. 14 % bardziej podatne na pożar
Przyczyny pożarów aut elektrycznych
Z danych za I połowę 2025 r.:
| Przyczyna pożaru BEV | Odsetek |
|---|---|
| Inna / nieznana | 52 % |
| Awaria / usterka | 30 % |
| Podpalenie / przeniesienie ognia | 13 % |
| Wypadek | 4 % |
Ponad połowa incydentów miała przyczynę niezwiązaną bezpośrednio z układem napędowym.
Interwencje strażackie przy pożarach BEV trwają zdecydowanie dłużej niż przy autach spalinowych: średni czas akcji w I połowie 2025 r. wyniósł 2 godziny i 39 minut wobec ok. 1 godziny i 5 minut dla pojazdów spalinowych. Wynika to z procedur bezpieczeństwa - m.in. potrzeby chłodzenia baterii i monitorowania potencjalnych reakcji wtórnych pożaru.














Napisz komentarz
Komentarze