Trasa S74 będzie biegła w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74 jedynie na początkowym odcinku w miejscowości Przełom, przed węzłem Mniów. Dlatego konieczne będzie zamknięcie w tym miejscu fragmentu istniejącej trasy o długości około 500 metrów. Ruch przekierowany zostanie na specjalnie wybudowany bypass, który po zakończeniu inwestycji stanowić będzie nowy przebieg odcinka drogi powiatowej.
Konieczna zmiana organizacji ruchu
Tymczasowy objazd będzie dwukierunkowy, jednak ze względu na bezpieczeństwo, na 100-metrowym odcinku wjazdowym na bypass (od strony Piotrkowa Trybunalskiego) zostanie wprowadzony ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Na pozostałym odcinku obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 50 km/h. Dotychczasowa wiata przystankowa przy DK74 będzie przesunięta o ok. 300 m w stosunku do bieżącej lokalizacji w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Wyznaczone zostaną tymczasowe przejścia dla pieszych. Dla mieszkańców miejscowości Przełom, Zachybie i Muszczarz ze względu na brak wjazdu na DK74 wyznaczono objazd trasą biegnącą przez miejscowości Borki, Węgrzynów i Mniów do DK74. Dla mieszkańców wyjeżdżających z Olszyny zapewniono utwardzony kruszywem wyjazd na bypass.
Zmiana organizacji ruchu pozwoli na wybudowanie w śladzie jednojezdniowej DK74 nowego odcinka dwujezdniowej ekspresowej trasy. Takie rozwiązanie planowane jest do połowy przyszłego roku, a cała budowa potrwa do końca 2026r.
Mosty i wiadukty “wyrastają” z ziemi
Pierwsze prace na odcinku S74 Mniów – Kielce związane m.in. z wycinką drzew i przygotowaniem terenu rozpoczęły się w grudniu ub. roku. Zasadnicze roboty ruszyły po okresie zimowym, w marcu br. Ogólne zaawansowanie prac przekroczyło 20 proc. Na całym odcinku kontynuowane są roboty ziemne, m.in. wykopy i nasypy. Dobiegły końca wycinki drzew, odhumusowanie terenu i budowa dróg technologicznych. Jesienią zakończą się prace przy wymianie gruntów. Trwa przebudowa sieci energetycznych, telekomunikacyjnych i wodociągowych. Roboty ziemne zawansowane są w ok.23 proc., mostowe w ok. 16 proc. Trwają prace przy 13 mostów obiektach mostowych. Wykonywane są roboty fundamentowe, a w przypadku siedmiu mostów i wiaduktów widoczne są już naziemne elementy konstrukcji m.in. filary i przyczółki.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych, Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74). Zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. Wśród tych obiektów są przejścia dla zwierząt dużych, zarówno zintegrowane z mostami, jak i samodzielne. W rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście górne dla zwierząt dużych typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (ok. 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.
Ważny odcinek
Odcinek S74 Przełom/Mniów - Kielce Zachód jest następnym, po obwodnicy Opatowa, który wszedł w etap robót budowlanych. Inwestycja w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.
Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjeździe z Kielc w stronę Mniowa i Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Na tym odcinku ruch tranzytowy nakłada się na ruch lokalny. Nowy, dwujezdniowy przebieg S74 przejmie tranzyt i sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawniej dojadą do stolicy województwa. Droga ekspresowa S74 ułatwi przejazd między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2.



















Napisz komentarz
Komentarze