28 maja w kieleckiej Galerii Sztuki Współczesnej WINDA po raz pierwszy wystawiono 32 płótna Kowalewskiego, które inspirowane są tekstami myślicielki Hannah Arendt, podróżami artysty do Afryki oraz kondycją współczesnego człowieka.
Kowalewski uważa, że żyjemy w świecie, w którym rozum po prostu zbankrutował.
Najnowsze obrazy Pawła Kowalewskiego są naturalną kontynuacją jego myślenia o sztuce, są nonszalanckie, wyraziste, mają plakatowy charakter i zawierają proste obserwacje na poważne tematy, które artysta ujmuje w symboliczny kolor.
Kowalewski zamknął prace w trzech cyklach: „Hannah Arendt”, „Afrykańskie sny” oraz „Samotność”. „Ten rodzaj rozziewu między wyglądem a znaczeniem obrazu i wyłaniająca się z tego rozziewu gorzka ironia jest echem młodości, a więc urasta do konstytutywnej cechy twórczości Kowalewskiego. I może być zakorzeniona w jego młodzieńczym doświadczeniu dorastania w biedzie PRL-u i krzepnięcia w opresji stanu wojennego” - wyjaśnia w swoim tekście do wystawy Anda Rottenberg.
Mecenas wystawy: Group One
Paweł Kowalewski (ur. 1958) - profesor ASP, założyciel legendarnej Gruppy i ikona polskiej sztuki lat 80. Jego prace powstałe w okresie transformacji ustrojowej, są ważnym komentarzem do czasów PRL-u. Autor takich głośnych dzieł jak: „Mon Cheri Bolscheviq”, „Symulator Totalitaryzmu” czy „Europeans Only”. Brał udział w szeregu wystaw w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w największych polskich kolekcjach, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Jerke, a także Fundacji Sztuki Polskiej ING czy Fundacji Rodziny Staraków.
źródło: Galeria Sztuki Współczesnej WINDA
foto: Mateusz Wolski KCK













Napisz komentarz
Komentarze