Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:50
Reklama
Reklama

Włożyła pieniądze do pieluchy i przekazała oszustom

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi. 84-letnia mieszkanka naszego miasta padła ofiarą oszustwa pod legendą choroby. Straciła swoje oszczędności. Sprawcy, podając się za bliską osobę i personel medyczny, wprowadzili seniorkę w błąd, wykorzystując jej troskę o zdrowie rzekomo chorej córki.
  • Źródło: KMP w Kielcach

Wczoraj 84-letnia mieszkanka naszego miasta odebrała połączenie od kobiety, która przestawiła się jako jej córka. Z relacji wynikało, że jest poważnie chora i potrzebuje pieniędzy na leczenie. 100 000 złotych miało załatwić potrzeby. Gdy seniorka poinformowała, że posiada i może przekazać „jedynie" 30 000, „córka" przystała na to i przekazała słuchawkę rzekomemu lekarzowi, który miał potwierdzić ciężką chorobę. Seniorka, postępując zgodnie z instrukcjami, włożyła gotówkę do pieluchy i przekazała mężczyźnie, który po nie przyjechał. Niestety, niedługo później okazało się, że cała historia o chorobie była kłamstwem.

Jak zachować się gdy odbierzesz połączenie z informacją o chorobie bliskiego, wypadku czy pieniądzach zagrożonych na koncie? Poniżej znajdziesz proste, ale niezwykle skuteczne zasady, dzięki którym nie dasz się zwieść oszustom:

  1. Jeśli ktoś dzwoni z żądaniem pieniędzy, prosząc o pomoc i grożąc skutkami, rozłącz się

  2. Nie działaj pochopnie

  3. Pamiętaj: prawdziwi policjanci nie proszą o przekazywanie pieniędzy

  4. Zadzwoń samodzielnie i zweryfikuj informacje

    • Jeżeli ktoś podaje się za bliskiego – rozłącz się i zadzwoń do tej osoby z innego telefonu, by upewnić się, czy to prawda

    • Jeśli ktoś twierdzi, że jest policjantem – rozłącz się i ponownie zadzwoń na numer jednostki policji (taki znajdziesz na stornach internetowych komend)

  5. Nie ujawniaj danych osobowych

  6. Nigdy nie informuj telefonicznie o stanie konta, numerach kont, PIN-ach czy hasłach

  7. Nie wypłacaj oszczędności i nie przekazuj ich obcym – oszuści często nakłaniają do wypłat z banku lub przekazania pieniędzy „funkcjonariuszowi". Nie rób tego pod żadnym pozorem

  8. Rozmawiaj z bliskimi seniorami. Szczególnie osoby starsze powinny być świadome tych zagrożeń — warto rozmawiać, przypominać im zasady i informować o aktualnych metodach oszustów

  9. Zawsze zgłaszaj podejrzenie oszustwa. Jeśli podejrzewasz próbę oszustwa — przerwij rozmowę i zgłoś zdarzenie do Policji, wybierając numer alarmowy 112 lub kontakt do lokalnej komendy.

Opr. MPK


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama
Reklama