Wczoraj 84-letnia mieszkanka naszego miasta odebrała połączenie od kobiety, która przestawiła się jako jej córka. Z relacji wynikało, że jest poważnie chora i potrzebuje pieniędzy na leczenie. 100 000 złotych miało załatwić potrzeby. Gdy seniorka poinformowała, że posiada i może przekazać „jedynie" 30 000, „córka" przystała na to i przekazała słuchawkę rzekomemu lekarzowi, który miał potwierdzić ciężką chorobę. Seniorka, postępując zgodnie z instrukcjami, włożyła gotówkę do pieluchy i przekazała mężczyźnie, który po nie przyjechał. Niestety, niedługo później okazało się, że cała historia o chorobie była kłamstwem.
Jak zachować się gdy odbierzesz połączenie z informacją o chorobie bliskiego, wypadku czy pieniądzach zagrożonych na koncie? Poniżej znajdziesz proste, ale niezwykle skuteczne zasady, dzięki którym nie dasz się zwieść oszustom:
Jeśli ktoś dzwoni z żądaniem pieniędzy, prosząc o pomoc i grożąc skutkami, rozłącz się
Nie działaj pochopnie
Pamiętaj: prawdziwi policjanci nie proszą o przekazywanie pieniędzy
Zadzwoń samodzielnie i zweryfikuj informacje
Jeżeli ktoś podaje się za bliskiego – rozłącz się i zadzwoń do tej osoby z innego telefonu, by upewnić się, czy to prawda
Jeśli ktoś twierdzi, że jest policjantem – rozłącz się i ponownie zadzwoń na numer jednostki policji (taki znajdziesz na stornach internetowych komend)
Nie ujawniaj danych osobowych
Nigdy nie informuj telefonicznie o stanie konta, numerach kont, PIN-ach czy hasłach
Nie wypłacaj oszczędności i nie przekazuj ich obcym – oszuści często nakłaniają do wypłat z banku lub przekazania pieniędzy „funkcjonariuszowi". Nie rób tego pod żadnym pozorem
Rozmawiaj z bliskimi seniorami. Szczególnie osoby starsze powinny być świadome tych zagrożeń — warto rozmawiać, przypominać im zasady i informować o aktualnych metodach oszustów
Zawsze zgłaszaj podejrzenie oszustwa. Jeśli podejrzewasz próbę oszustwa — przerwij rozmowę i zgłoś zdarzenie do Policji, wybierając numer alarmowy 112 lub kontakt do lokalnej komendy.
Opr. MPK












Napisz komentarz
Komentarze